About Me

My photo
Brunei
Hidup adalah Tanggungjawab. Bukan untuk dunia, tapi untuk DIA

Pages

Monday 10 March 2014

Saya Tunggu Awak!

Bismillah………



Saya Tunggu Awak


Tajuk selamba yang amat, siapa sangka di dalamnya terbuku kisah yang hebat? 
STA, satu novel tarbiah yang cukup sarat dengan ilmu dan "sindiran nasihat" ,
bukan sekadar melepaskan batuk di tangga atau "tulislah apa saja, janji ada cerita",
bukan, STA bukan begitu. 

Aku tahu aku bukan peminat novel sejati tapi apabila membaca naskhah ini, masya Allah, setiap babak sungguh bermanfaat, watak2nya seperti "wujud" dan memberi kesan yang kuat. Hatta sekarang, setiap teguran dan nasihat dari "Ustazah Hanna" yang berpegang teguh pada Quran&Hadith masih melekat! 

Cerita ini hebat kerana penulisnya BERANI, 
Maksud aku berani, watak Hanna yang berperanan sebagai seorang Ustazah nampak realistik. Dia juga manusia biasa yang tidak mungkin lepas dari ujian keimanan. Berani, kerana penulis jujur dalam menunjukkan betapa susahnya apabila dilanda "ujian HATI"…. tapi semuanya jadi mudah kerana kita ada Allah. Menangislah, tidak mengapa, asal tahu di mana mahu cari Allah!



Aku sendiri cuba memahami "situasi ustazah Hanna", ada saatnya akalku juga hampir "tewas" namun penulis berjaya menyedarkan pembaca kembali.
Memang terasa seram sejuk satu badan jika situasi itu terjadi kepada batang tubuh sendiri.. na'udzubillahi mindzalik! Moga Allah perkuatkan iman di hati! Syaitan tidak kuat, Allah lah yang Maha Hebat!

Satu naskhah yang tidak cliche, sehingga sukar untuk aku membuat tekaan sepanjang pembacaan, tapi ada SATU perkara yang membuat aku "Hampir Berjaya menerka"…

Kerana, dari mula, aku kenal peribadi Hanna……
Aku percaya dengan setiap tindakannya
Aku percaya dengan matlamat akhiratnya…

Sungguh aku puji sikap watak utama ini. Watak-watak lain juga istimewa, penambah seri dan rasa!

Walaupun pada saat-saat akhir aku hampir keliru dengan "keputusan" Hanna tapi akhirnya memang aku tahu Hanna akan buat begitu! kerana penulis berjaya menguatkan dan memberi gambaran pada pembaca bagaimana peribadi Hanna DARI MULA!

Saya Tunggu Awak!

Buat Bonda Nor, Tahniah, jika ini jalan da'wahmu, teruskan! Moga Allah permudahkan dan ilmu yg bermanfaat melalui penulisan akan terus mengalir dan menerangi di "alam sana" nanti.
Ameen Ya Allah!


Beli STA sewaktu PestaBuku minggu lepas :D

P/s: Bonda Nor, buku Puan sold out di pesta buku di sini! Lepas baca buku ni, memang tidak habis2 promosi besar2an pada kawan2! Hihi . Assalam…...

No comments: