About Me

My photo
Brunei
Hidup adalah Tanggungjawab. Bukan untuk dunia, tapi untuk DIA

Pages

Monday, 29 September 2014

Hang Ukhuwwah

Bismillahirrahmanirrahiim……


Alhamdulillah, sekali lagi Allah izinkan aku untuk terus bermusafir di bumi Allah yang serba luas ini. Bumi MELAKA adalah destinasi kali ini. Subhanallah, belum mula cerita, memori manis di Melaka sudah terimbas semula. Seronoknya!


26.9.2014 (Hari pertama di Melaka)


Halaman rumah Ninde Penyayang (Mak) :D Suasana kampung yang sungguh mendamaikan.


Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Melaka memakan masa lebih kurang dua jam. Sepanjang perjalanan, mak berkali-kali call, dia kata tak sabar nak jumpa anak angkat dari Brunei ni, mak siap dah masakkan untuk kami, masya Allah! Terujanya saya! Mak tak sabar, saya lagilah beribu kali ganda tak sabar nak jumpa mak! Sebelum ni medium facebook cuma jadi jambatan pengikat ukhuwwah kami, oh eh ya, Ninde Penyayang a.k.a ibunda terchenta BondaNor (makcik pakar Pujuklah Hati tu :P), kenal mak melalui asbab perkenalan dengan BondaNor, sungguh indah aturan jalan cerita-Nya kan!


Lebih kurang jam 5 petang, Alhamdulillah akhirnya kami sampai juga ke rumah Ninde Penyayang. Mereka dah tunggu di luar rumah, menyambut kami dengan penuh ramah! Subhanallah, siapa sangka, selama ini hanya berjumpa di alam maya namun akhirnya Allah izinkan juga bersua muka! Keluar saja daripada kereta, memang terus dapatkan Ninde Penyayang dan peluk dia sekuat hati! Yay finally!! :D


Dua orang abang dan seorang kakak yang ikut bermusafir bersama juga turut berkenalan dengan mak dan abah. Eh tak lama lepas tu muncul lagi salah seorang anak Ninde, kak Ayu nama dia :D 

Lepas tu apa lagi, mereka memperlawa kami untuk masuk ke dalam rumah, menikmati juadah. Masya Allah, seronoknya dapat rasa masakan Melaka buat kali pertama! Hahhhh tu dia lauk Melaka! Terima kasih ya mak, dapat juga merasa air tangan mak! hehehe memang saya muka tak malu, layankan sajalah ye! XD





Sambil makan-makan tu, inilah juga waktunya kami saling berbual dan berkenalan dengan lebih rapat. Subhanallah, jujur cakaplah, entah kenapa dan mengapa, baru pertama kali jumpa dengan mak, abah dan kak Ayu, rasa macam dah kenal lama, alahai boleh usik mengusik pula! Memang betul-betul selesa dan rasa seperti satu keluarga! 



Hahaha sungguh tidak tahu malu! Dushes! Sabo jelah ye! XD , mak suruh bawa sikit untuk pergi homestay, apa lagi, nak laa! haha!


Habis makan, barulah kami dibawa pergi ke homestay, abang yang dua orang dah pergi terlebih dahulu daripada kami berdua sebab nak kena hantar bagasi dulu. Sebelum pergi homestay, sempat juga singgah kedai runcit mak kejap dan jumpa Yun :D , lepas tu barulah gerak pergi homestay Anjung Firasat. Thanks kak Ayu sebab sudi jadi driver sukarela….. rela jelah kak Ayu ye… hehehe :P





Kawasan beranda #Homestay #AnjungFirasat


Ruang tamu 

Serious cakap, inilah home stay yang sungguh convenient. Semua serba lengkap, bersih dan selesa, aih memang tiptoplaaa!! So korang kalau ada yang cadang nak pergi Melaka, tak yah susah2 , sila catit nomor telpon di atas… SELESA, SANTAI & STRATEGIK! 



Sewaktu tengah-tengah seronok berborak di luar rumah dengan mak dan kak Ayu, haaahhh Cikgu Mai dah sampai tu! Errr…. hi kak long, kali ni kita kosong-kosong lah ye, kita "gaduh" kat FB je… Dapat jugaaa jumpa Cikgu Mai sorang ni! Memangla semakin berganda-ganda excited! :D suasana semakin meriah! Sempat jugak berbual sekejap dengan kak long yang tersangatlah busywoman ni…susah bebeno nak jumpa! hehe!


Dan sebelum mereka balik, abah bagi kunci kereta, kalau nak jalan-jalan nanti malam, boleh guna. Ya Allah, baik sungguh keluarga ni, errr…. rasa segan pula…. huhu….



Ada cerita di sebalik kunci kereta…. HAHA!

Emm…bila kunci kereta dihulurkan, tiba-tiba rasa berat nak sambut…bukan sebab segan.. tapi 'takut'…

"Kak Ayu…. ehm kereta tu manual ke auto?" aku tanya kak Ayu…

Kak Ayu jawab, manual. 
Err…. macamana nak cakap ni, ahhh cakap jela!

"Saya tak reti drive manual kak…."

"Abang-abang kat dalam tu mesti boleh kan?" tanya kak Ayu lagi dengan penuh yakin…

HAHA mana nak letak muka duhai abang-abang terunaku! maafla kak Ayu, memang mereka pun tak tau! hadoyyaiii hahahaha! 

Let me explain , let me explain! Di Brunei, kebanyakkan kitorang memang tak drive manual, lebih banyak auto…. so, kalau campak kereta manual kat kami berempat ni memang FAIL TOTAL laaa! hahaha! XD *dushes!!*

*case closed!* XD



27.9.2014 (Hari kedua di Melaka)




Awal-awal pagi mak sudah sediakan sarapan buat kami berempat. Kali ni memang dah segan tahap gaban terhadap kebaikan yang dihulurkan. Hanya Allah mampu membalas kebaikan mak dan abah sekeluarga :') . Jujur, saya terharu.

Sewaktu jumpa mak pagi tu, ternyata ada satu kejadian tidak baik telah berlaku pada malam tu. Kedai runcit mak dimasuki pencuri, (innalillahi wa inna ilaihi roji'un) . Ya Allah, Allah uji mak dan abah di awal-awal pagi. Sungguh, kami terkejut menerima berita tersebut.

Namun, satu perkara yang buat aku terkesan adalah apabila melihat ketenangan mak dan abah menerima ujian ini. Abah kata, takpelah, 'dia' nak makan juga. Mak kata, takpelah, asalkan nyawa selamat dan sekurang-kurangnya kita tak jadi seperti 'dia' yang terpaksa mencari 'rezeki' dengan cara mencuri…

Allahu Akbar! Tabahnya mereka! Mereka berjaya mengaut hikmah dan bersangka baik atas musibah ini, masya Allah. Ini yang patut kita contohi.
Memang banyak pengajaran yang aku dapat di awal pagi. Ternyata dengan musibah ini, masih banyak pengajaran yang Allah mahu kita perolehi. Buka mata , buka hati. Cari dan cari…..


Innalillahi wa inna ilaihi roji'un… Ya Allah, Engkau berilah mereka pahala atas musibah ini dan Engkau berilah mereka ganti yang lebih baik atas musibah ini…. Aamiin…



Selepas sarapan pagi di rumah Mak, abah pula dengan sukarela mahu bawa kami jalan-jalan sekitar kota Melaka, ya Allah terujanya! Mak kata, pukul 1 mesti selesai, sebab nak ajak kami pergi kenduri kawin lagi! Yay seronoknya!!! 


A Famosa Melaka


 Naik becha dikayuh abang becha di tengah kota… :P


Mari membeli-belah di kedai kak Ayu, Double Collection! Best! :D


Terima kasih Kak Ayu sebab sudi "ponteng" kedai semata-mata nak temankan kami pergi "Istana Kesultanan Melaka" :D i love you!


Kenduri kahwin di Melaka! :D

Sungguh rasa bertuah sebab mak dan abah ajak pergi kenduri kahwin ni! Pengalaman pertama menghadiri majlis kahwin di Melaka! Masakan sedap!! *asyik makan je aku ni…* XD




 Selfie dengan mak dan abah dalam kereta sebelum sesi jalan-jalan di sebelah petang bermula! Yiha! XD

 Hah yang ini Perigi Hang Tuah! Tak dapat jumpa Hang Tuah, jumpa perigi pun jadilaaaah!

 River Cruise


Makan lagi makan lagi! Hihi!


Sembang ngan Cikgu Mai tengah malam di Tadika Anjung Firasat


Selepas pulang dari makan malam ngan mak dan abah, sempat juga meluangkan masa bersembang dengan Cikgu Mai yang gagah ni haha! Seronok dapat berbual dengan kak long, lepak di dalam Tadika Anjung Firasat! Best dengar pengalaman dan cerita kak long mengendalikan tadika tersebut. Terima kasih kerana sudi berkongsi :) singkat betul waktu kita kan kak, tak terasa bersembang sampai tengah malam XD . In sya Allah nanti kita jumpa lagi :)




Hari Terakhir (28.9.14)

Seperti biasa, mak dengan baik hati, menjamu kami dengan sarapan pagi lagi untuk hari terakhir kami di sini. Seronok lagi sebab kak Ayu kali ni ikut sekali bersama putera puteri yang sungguh comel!

 Ana & Dalilah Mardhiah XD (senyumla sikit sayang… hehe)

Ana bersama putera Akhyar & puteri Dalilah Mardhiah :D


Haha, kak Ayu kata, Dalilah jenis memilih, tapi kali ni melekat pulak dengan Ana, haahhh kalau ikutkan rasa, memang saya nak bungkus bawa balik Brunei je kak Ayu! hahaha!! 


 Alhamdulillah, hajat di hati akhirnya terlaksana sebab teringin sangat mahu menjejakkan kaki ke Masjid Selat Melaka yang indah ini!


Dan destinasi 'lawatan' terakhir di Melaka sebelum balik, Cendol! :D

Makan tengahari di rumah Ninde Penyayang


Dari hari pertama hingga hari terakhir merasa masakan Ninde Penyayang… ya Allah, SEMUA SEDAP!! alahai, rindulaaa nak rasa air tangan mak nanti! 


AllahuAkbar… sungguh, pengalaman selama 3 hari berada di Melaka dan bersama mak, abah sekeluarga adalah pengalaman yang cukup istimewa dan berharga. Banyak kenangan yang terpahat, bertemu insan-insan yang cukup hebat. 
Masya Allah, sungguh bertuah kerana Allah pertemukan kami, sekaligus menjalinkan ukhuwwah yang terlalu indah ini. Jujur, tidak pernah terfikir untuk dilayan sebegini istimewa. Ya Allah, Engkau limpahkanlah rahmat, kesihatan yang baik, rezeki yang luas buat mak dan abah sekeluarga. 

Mak, Abah, Kak Ayu, Kak Long. Terima kasih atas semuanya. Terima Kasih setinggi langit pun tidak akan cukup rasanya. Semoga Allah memberikan yang terbaik dunia akhirat buat kalian. Semoga jalinan ukhuwwah ini akan kekal indah hingga ke Jannah. Aamiin aamiin aamiin ya Allah…..

Bak kata BondaNor dalam SayaTungguAwak 
"Dalam hidup ini tidak ada istilah kebetulan. Setiap perkara yang berlaku akan menjadi asbab kepada perkara yang lain pula"

Terlalu sempurna dan indah jalan cerita susunan Allah…. setiap babak ada kisah yang penuh hikmah. Siapa sangka, hanya bermula dengan Sebuah Novel Tarbiah akan terjalinnya sebuah ukhuwwah yang indah. Subhanallah.

Buat BondaNor, terimakasih juga atas ukhuwwah yang indah ini. Sayang BondaNor, Sayang semua! Ada jodoh, panjang umur kita jumpa! <3 p="">


 Ana & Ninde Penyayang :)
 Sayang mak sangat-sangat….




Catatan Musafir Di bumi Melaka,

Ana July @ 26.7.14 - 28.9.14

2 comments:

Adyn Adynda said...

Beautiful and Sweet~~~!!!! :'D :'D I can feel how u feel sugar~ <3 <3 <3 :'D :'D

Lensa Syuna said...

tiada kata secantik bahasa, tiada kata mampu menjelaskan rasa sebenarnya @adynAdynda ~~