About Me

My photo
Brunei
Hidup adalah Tanggungjawab. Bukan untuk dunia, tapi untuk DIA

Pages

Saturday 31 December 2011

From "MY 2011" To "MY Clueless 2012"

Assalamu'alaikum & SaLam SeJahTera ...... :)

Subhanallah, Alhamdulillah, Laa ilahaillallah Wallahu Akbar.... !

Phew Tak terasa sudah BerLaLu Perjalanan Hidup pada Tahun 2011.... Pasti setiap dari kita mempunyai kisah kita yang tersendiri sama ada yg suka,duka,derita,ceria,melukakan,dilukakan,terluka,punah harapan, terlalu berharap,hajat tercapai, impian terlaksana, pengalaman bertambah, kehilangan,perpisahan, kekecewaan, fuhhh banyaak tuuu klw nak sebut hehheehe,

Tapi Yang Pasti , Jadikanlah Yg baik itu sebagai kenangan terindah yg begitu berharga, Yg Buruk sebagai Pengajaran untuk kita menjadi Yg Lebih baik dan lebih baik dan lebih baik.....

Okay As Usual!!! Setiap 1 Januari.... hehe nak buat RECAP apa yg telah berlaku dalam

MY 2011.......

Tapi takdelah nak cerita apa yg berlaku setiap hari XD... big things that hppnd in my life :) Insya Allah....


The First BIG BIG BIG event utk 2011 was My Brother's wedding!!! Setelah hampir sepuluh tahun agaknya dalam family langsung belum ada yg kawin, so yea when my bro kawin, tu yg meriah semacam tu XDD..... cerita lanjut cek je lah archive tahun lepas XDD


Kemudian, hah aku juga mula bekerja sebagai Guru Tusyen di salah sebuah sekolah tusyen swasta....

Then ehm aku juga mula bergiat aktif kembali dalam "Sukarelawan Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah" setelah "bercuti" sepanjang tahun 2010 disebabkan perkara2 yg tertentu :) , Alhamdulillah pelbagai mcm pengalaman dan kenangan yg berlaku :)


Tahun 2011 juga cukup mencabar kerana genap setahun lebih diriku bergelar sebagai seorang penganggur berwibawa hahahaha XDDD
Tapi tu lah as i always keep on telling to myself.....

Things Happened For reasons :)))

Sebab kenapa ? Sebab kalau ku dah kerja, pasti cerita yg bakal aku kongsikan ini takkan berlaku ryt? Allah lebih mengetahui :))) .... so Bacalah seterusnya kisahku :DD


Ryt,seterusnya, haha atu, :P aku berasa bertuah kerana pernah menjadi salah seorang
"Pegawai Banci Penduduk" untuk "Banci Perumahan & Penduduk 2011" ... Walau cuma bekerja lebih kurang dua minggu namun pengalaman dan kenangan yg ditimba terrrrrramatlah berharga, tak ramai yg berpeluang mendapat opportunity mcm tu kan, 10 tahun sekali heehhehe


2011 juga memberi aku peluang untuk menghasilkan sebuah novel .... yea novel hehe harapan tu supaya dapat siap by 2011 tapi kita hanya mampu merancangkan? :) insya Allah mungkin akan dpt disiapkan by this january 2012 dengan izin Allah , doakan yg terbaik ya :)


Next......

TRAVEL BUDDIES!!! hehe thanks to my travel buddies, Raihan , Nad & Biqah!! The trip to Kota Kinabalu Sabah was reaaallllyyyyy AWESOME BAAAHHHH!!! Tiadalah bah ku nyasal XD.



Apa lagi? ......


alaaa atu :( My "soul mate" and adik manith blyr.... miss them now ;')) , doakan yg terbaik for you raihan & Tyrah!!! Balik dgn berjaya this yr!! look forward to meet u both!! :DDD


Oh, Towards the end actually many things hpnnd....!
Since aku adalah salah seorang sukarelawan yayasan SHHB, so aku pun telah menjadi salah seorang AJK kerja sukarelawan bagi Program anjuran KKBS iaitu Perkhemahan Sahabat Remaja Perempuan Kali Ke-2 , bnyk betul ilmu diperolehi di sana Alhamdulillah :)

Oh yea!!! My girlfriend kawin!!! Alhamdulillah one of my ABCs kahwin jugak dlm tahun 2011, ku doakan agar Ryna bahagia berkekalan dunia akhirat, cinta smpy syurga lah ye :) Amiin , And and Aku tak sabar nak timang "anak buah" :PPPP

Berbeza pada tahun 2010, pada 2011 aku boleh dikatakan kembali bergiat aktif dlm aktiviti Fotografi ku, alhamdulillah ada some events aku dberi kepercayaan utk mnjadi photographer mereka, mudah2an satu titik permulaan yg baik amiin :)


Ehm mungkin itu adalah diantara jenis EVENTs yg berlaku dlm MY 2011 ....

Disamping itu.... 2011 juga banyak mengajar aku tentang banyak benda, dan telah membuatkan cara berfikir aku juga berubah, menyebabkan aku telah membuat beberapa keputusan yg bakal merubah cara hidupku di tahun 2012 ini insya Allah hanya semata-mata untuk mendapat keredhaan dari Allah s.w.t

Aku tahu aku hanya seorang manusia biasa, pasti kdg2 aku terlalai,terlupa, tapi kita sama-sama berdoa pada Allah agar kita sentiasa diberi hidayah dan petunjuk daripadanya jua... kerana...

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa-apa yang pada diri mereka" QS 13:11


2011 juga telah mencelikkan aku tentang sesuatu perkara...

kalau nak recall post pertamaku pada tahun 2011, aku ada menyatakan aku ingin mencari "the answer" untuk bbrapa "persoalan" ku, tapi sekarang walaupun aku belum menemuinya tapi aku mula sedar kerana kadang2 ada persoalan yg kita tidak perlukan sebarang jawapan, cukuplah kita berserah pada Allah, DIA lah perancang yg TERBAIK untuk kita....

Dan Alhamdulillah aku lebih merasakan ketenangan kerana menyerahkan semuanya pada Allah, tidak ada lagi rasa terbeban utk mencari jawapan untuk persoalanku yg belum lagi terjawab itu :) kerana Aku tahu..... ALLAH PASTI memberikan yg TERBAIK buat kita ...

Sebab......

"Boleh Jadi Kamu Membenci Sesuatu, padahal Ia AmaT Baik Bagimu, dan Boleh Jadi (PuLa) Kamu Menyukai Sesuatu, padahal Ia AmaT Buruk Bagimu; Allah Mengetahui, sedang Kamu Tidak Mengetahui" (Al-Baqarah 216)

Sudah jelas di dalam Kitabullah.... Ilmu itu milik Allah, Allah jua yg lebih mengetahui apa yg TERBAIK buat kita kan? :) So tak payah lah kita nak merungut kalau tak dapat apa yg kita mahu, kerana
Apa yg kita MAHU itu mungkin bukan apa yg kita PERLU di sisi Allah yg Maha Mengetahui :)


And... 2011 mengajar aku tentang erti sebuah "harapan" :)

Dalam kehidupan Ini, kdg2 "Harapan" ini jugalah menyebabkan kita jatuh tersungkur , kerana apa?
Kerana Harapan terlalu TINGGI melangit, kalau menggunung tu takpelah jugak kan? at least masih boleh di daki kalau cukup ilmu di dada, klw tinggi melangit tu yg susah sikit tu..
Tangan Tak Tergapai,
Kalau sampai ke langit pun, tiba-tiba harapan yg diimpikan tu sebenarnya bukan seperti yg kita mahukan, kalau jatuh ke bumi, bayangkanlah macamana sakitnya kan? kalau sakit je takpe, Dari Langit, jatuh ke bumi..... rasa2 boleh survive tak? hehehhe

My point is..... things hppnd made me realise yg dlm hidup di dunia yg hanya bersifat sementara ini....

"Berharap boleh, tapi jgn terlalu berharap" lakukanlah harapan kita dengan tawakal dan istikharah insya Allah jika ianya bertepatan dgn keredhaan Allah, pasti Allah akan beri jugak Insya Allah :)))

And.... sebenarnya kalau benda tu dah memang ditakdirkan untuk kita *apply to many things* , tak pyh susah2 kita nak meletakkan harapan terlalu tinggi, Kalau ianya utk kita, pasti kita dpt..... kalau ianya bukan ditakdirkan buat kita, Nak Berharap Terlalu tinggi sangat pun pasti takkan dapat :) sebab tu lah langkah selamat utk menjaga hati kita yg mudah rapuh dgn menerima sebarang kegagalan ni,
Kita berserah saja pada Allah yg mencipta hati kita.... :)


Phew enough soal harapan hehehhe.....

Bagaimana pula dgn "Keputusan" ....
2011 telah menyebabkan aku membuat beberapa keputusan yg agak besar lah jugak, diantaranya i've shared in my previous blog....
Dan yg lain tu biarlah menjadi rahsia peribadi..... hanya orang2 yg tertentu sj mungkin mengerti dan tahu :)

Apa-apa pun whatever decision we are gonna make.... Jika ianya bersandarkan untuk mendapat KEREDHAAN ALLAH ...... JUST DO IT ... Tak perlu nak takut apa orang cakap, penerimaan masyarakat dan sebagainya sebab kita takkan boleh nak puaskan hati semua orang... kita lah yg akan SEORANG berdepan di hadapan Allah di akhirat nanti, bukan orang LAIN ....

Sempurnalah Sudah Cerita MY 2011 ,
Alhamdulillah kerana kiTa masih diberi kesempatan oleh Allah unTuk Terus Merasa NikmaTnya Yg Melimpah ruah..... Terima Kasih Ya Allah kerana memberi HambaMu ini keizinan utk bernafas sepanjang 2011....

Ok Now.....

Let's JusT Welcome MY CLUELESS 2012 !!! :D

Why clueless??? of course lah clueless kan.... We never know what's gonna happen in the future....
Masa Depan itu Rahsia Allah :)

Walau Apa pun, Azam aku tahun ini insya Allah, sebenarnya it feels awkward sebab sebelum ni aku tak pernah nak letakkan specific azam utk setiap tahun baru ehhehhe but yea perubahan itu perlu kan klw utk ke arah yg lebih baik? :)

Azam dan juga impian ku....

1- Aku ingin menjadi muslimah yg lebih baik..... KITA SEMUA sama2 jadi yg terbaik yea??? Insya Allah , say ameen :)))

2- Kalau ada rezeki aku nak tunaikan umrah.... ehm Haji tu nak jugak tp as ive told Nad and she agreed... :PPP kalau Haji nanti boleh pergi dgn suami :PPPP, tp kalau ada rezeki berlebih, tak perlu lah nak tunggu kawin kot? hehe apa2 pun insya Allah mudah2an semuanya dipermudahkan :)

3- Nak siapkan my novel "Keranamu Putera" secepat mungkin

4- Nak kembangkan sikit skill photography hehee

5- Selebihnya aku hanya berserah pada Allah atas setiap perjalanan yg diaturkan untukKu.... :)

Marilah kita sama2 mencapai keredhaan Allah , menuju kebahagiaan yg kekal abadi di Syurga Yg Abadi insya Allah... Moga kita sama2 bertemu di Syurga nanti... say Ameen :')

One video from Dr. Reda has said..... There is no absolute happiness here in dunia.....
Nak Dapatkan kebahagiaan yg HAKIKI hanyalah di Syurga.....
Tak hairanlah kalau kita seringkali terluka, sakit, kecewa dan merasa TERASING hidup di bumi "sendiri" sebab " WE DONT BELONG HERE" ....
Dunia hanyalah tempat PERSINGGAHAN untuk kita "Menanam AMAL" dan "Menuai HASILnya" di sana nanti insya Allah.....

Aku bercakap bkn bermakna ingin menunjukkan bahawa aku lah yg terbaik, aku bercakap untuk mengingati diri sendiri yg sering kali lalai dalam menjalani hidup ini....
Jika aku terlupa, aku harap saudara sesama islam akan membimbingku ke arah yg lebih baik :)

Dah panjang nampaknya post ni.... sudah2lah, aku berhenti di sini lah dulu :)

LeT's see how will my MY CLUELESS 2012 reveal its cluelessness by the end of 2012 nanti insya Allah kalau Aku masih diberi peluang untuk bernafas sepanjang 2012 ini :)


"DEMI MASA, SESUNGGUHNYA MANUSIA ITU DI DALAM KERUGIAN. KECUALI MEREKA YANG BERIMAN, BERAMAL SOLEH DAN BERPESAN-PESAN DENGAN KESABARAN" (AL'ASR 103 : 1-3)

MAHA BENAR KATA-KATA ALLAH YG MAHA AGUNG


SaLam 2012 All!!! Love Allah! Love Rasulullah! Love Islam.... :)

4 comments:

RYS AREESA NASIR said...

Wah, you do writes? How's Keranamu Putera going on?

Lensa Syuna said...

alamak rasa segan pulak pada kakak ...*malu* hehhehehe...alhamdulillah it's almost done kak :) ...doakan yg terbaik ye? :D

bila agaknya your "new baby" nak release kak???? tak sabar nak baca novel terbaru drpd kakak !! :DDD

RYS AREESA NASIR said...

segan kenapa pulak...? we do shares the same interest, that's good. hopefully Keranamu Putera can be in a book form juga, i will be waiting for that. dan doakan yang terbaik untuk semua...

My 2nd baby... tunggu turn, kalau ada rezeki, jadualnya September ini. Tapi pun tak tahu lagi...

Keep up LS!

Lensa Syuna said...

Segan sebab ckp dgn org berpengalaman :D kita ni budak baru belajar je hehehhe :), Yea Amiin! Insya Allah semuanya akan dipermudahkan dan Allah beri yg terbaik yea kak :)

Waaaaaah!! *cant wait* but yea insya Allah :DDD

You Too Kak!! :D