About Me

My photo
Brunei
Hidup adalah Tanggungjawab. Bukan untuk dunia, tapi untuk DIA

Pages

Wednesday 13 August 2014

Bosan lagi

Bismillahirrahmaanirrahiim...



Pagi ini bila tidak terlalu banyak sangat nak dibuat ditempat kerja, budak-budak banyak pergi lawatan, guru-guru sestaf sudah berkurangan sebab memenuhi tuntutan kerja di luar dan akhirnya aku tinggal berseorangan.  Tiba-tiba kebosanan melanda. Akhirnya aku hanya mampu membaca buku Ustaz Pahrol sehingga khatam. Bosan lagi, aku lantas melajukan langkah keluar staff yang merupakan perpustakaan sekolah dan sebagai "part-time librarian", buku-buku yang berselerak di sana-sini pun aku cuba susun rapi. Selesai.

Bosan lagi! 

Dan ini membuat aku berfikir dan terus berfikir. Ternyata apabila kita diberikan amanah dengan banyaknya kerja, itu pun juga salah satu nikmat rupanya. Hakikatnya aku jadi tidak senang duduk sebab tidak ada kerja mahu diselesaikan. Sungguh aku terasa banyak waktu yang tersia. Tapi inilah manusia, di saat dilambakkan dengan kerja di depan mata, kita mahu merungut pula.Sifat manusia memang tidak pernah puas dan semua benda ada-ada saja yang serba tidak kena. Allah.....karenah manusia memang boleh buat sakit kepala!


Acap kali terdengar keluhan seperti ini:

Bila sudah menjadi seorang berkerjaya, rindu mahu jadi pelajar pula.Sewaktu jadi pelajar dahulu, tidak sabar mahu bekerja. 
Aiihhh, apa yang kita mahu sebenarnya?
Mahu semuanya serba perfect untuk kita? Kita mahu, bila menangis, dengan segera 'dihulurkan gula-gula'? Dan mahu bahagia sepanjang masa? 
Wah! MANJAnya kita!
Kawan..... semua kesempurnaan itu cuma ada di syurga, ya hanya di syurga!

Hargai 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara. 
Kita semua tahu hakikat ini, tapi bila terlalu manja dengan dunia, dengan mudah kita abaikan realiti akhirat yang sedang menanti.Akhirnya, kita akan mudah rasa tertekan kerana "Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.


Dan Alhamdulillah, sekarang aku masih berada di sekolah, nak kerja lebih masa, sebab tiba-tiba ADA KERJA sampingan nak kena buat, hahahaha, tadi NAK SANGAT, indahnya bila DIA faham kita. 

Okay aku sekarang mahu menghargai kerja yang ada. 
Bahagia. 


AnaJuly - Di Meja Kerja





No comments: