About Me

My photo
Brunei
Hidup adalah Tanggungjawab. Bukan untuk dunia, tapi untuk DIA

Pages

Friday 25 July 2014

Catatan di Hari Lahir - 24.07.2014 -

Bismillah….


Syukur Alhamdulillah, Allah masih kurniakan aku nyawa untuk hidup. Apabila terbangun daripada lena pada malam hari lahirku yang bertepatan jatuh pada bulan ramadhan lagi, akalku jauh berfikir. Aku mengambil masa untuk bangkit daripada katil.  Sejauh ini sudah perjalanan hidup yang Allah kurniakan padaku. Apakah cukup sudah aku menjadi seorang hambaNya yang terbaik? Apakah tertunai sudahkah tanggungjawabku sebagai seorang anak? Apakah cukup sudah aku menjadi seorang manusia yang memberi manfaat pada manusia yang lain?


Allah… Allah…. bila diimbas kembali, sungguh aku terasa masih terlalu banyak yang aku rugi. Mustahil "masa" mampu aku beli lagi untuk menebus semuanya kembali. Namun aku tahu, dengan nyawa yang masih berbaki, pasti masih ada tanggungjawab yang harus aku jalani kerana buktinya aku masih di sini.

Doaku padaNya pada awal detik hari lahirku, biarlah usiaku kali ini menjadi usia yang berharga, bukan untuk aku jual pada dunia, tapi untuk pelaburanku di akhirat sana. Ameen….Ameen…Ameen…..


Masya Allah, ulangtahunku pada kali ini boleh aku sifatkan sebagai ulangtahun yang agak 'kelam kabut' , semua kerja mahu aku buat dalam satu petang yang singkat! Ha ha ha semuanya gara-gara aku mahu kembali bertenaga daripada tubuh yang tiba-tiba kurang sihat. Aduh, dugaan di ulangtahun, redha redha hehe. Tapi yea I manage to do so many things.


Seusai Zohor, tanpa berfikir panjang, segala perkakas untuk membuat cupcake aku sediakan. sekadar mahu meraikan semua ahli keluarga yang diajak untuk bersungkai bersama-sama, yes memang teruja!
Dan setelah dapur di-kapal-pecah-kan,  akhirnya terhasillah cupcakes RV versi AnaJuly yang punya kekurangan dari sudut "presentation", hahaha! Jangan banyak komplen duhai ahli keluarga, makan saja!





Selepas siap dengan cupcake. Selepas asar, misi kedua pula mengambil tempat. BELI HADIAH BUAT MAMA!! Aduhai gara-gara last-minute baru nak ingat, inilah padahnya, semua nak kena cepat! ZOOOOOM! Misi pencarian aku lakukan dengan sepantas kilat, kerana misi ketiga sedang menanti, warning pertama sudah diberi daripada kakak melalui sms, BALIK, MASAK!!

HAHAHA!! BAIKLAAH!! Nak balik lah ni!!! Phew Alhamdulillah, mujur pemilihan hadiah itu tidak banyak ragam. Okay, hadiah mama sudah dapat, balik cepat!

Misi ketiga, masuk rumah, salin baju, dan aku harus berlari pecut ke dapur, kena masak ayam seperti yang dijanjikan, siapa suruh buat janji? kenalah tepati! XD


Baru saja mahu melangkah ke dapur, si anakbuah panggil, mahu beri hadiah


TADA!!


Yay!! Cantik!! Cunana sukaaaa!! Thankssss! :D

Datang lagi si kakak, "Nah, boyfriendmu bagi" dan hadiah kini bertukar tangan.

Huh? Boyfriendlah sangat! Haha! Siapalah pulak mahu buat drama lagi ni, hehe… and… This is it..




Ya Allah, memang dia "BUAT LAGI!" , hahaha last year, this lady sudah buat drama yang dramatik, Al-kisah sepucuk kad raya "terbang tanpa sayap" , andai curiosity melanda diri, sila klik link d bawah ini untuk cerita yang lebih lanjut… XP

http://sutongkiot.blogspot.com/2014/07/kosong-yang-hilang-kembali-pulang.html

Terima Kasih my dear Sahabat "Se-abad" , you are more than a friend to me, you are a sister, and a SOUL-MATE for sure! :'D , thanks for everything my dear sister . Love you for the sake of Allah, friends till jannah? Ameen ..



Phew, okay line clear? I can cook now? yes? ok!
Dan…..

Dalam sibuk2 menyediakan juadah berbuka, ada pula yang datang ke rumah, deliver hadiah!!




Thank you Kaka Far! Aduh, inilah salah satu punca kenapa aku masih jadi "budak kecik" , tengok saja kek ni, sampai bila-bilalah aku takkan dewasa kalau macam ni! HA HA!


Dipendekkan cerita, kami pun berbuka dengan riuh-rendahnya, bila semua sudah berkumpul, memang rumah bagai nak runtuh! Masya Allah, inilah nikmat yang tidak mungkin dapat dijual-beli. I love my family, terimakasih kerana sudi "bercemar duli" , hehehehe …..


Hey, my brother ada buat home-made cake for me! Wah special ni! Yayyerrrr!




And lastly……



This is my greatest gift of all….. Thanks Allah kerana masih meminjamkan waktu untuk kami terus bersama. Mendapat curahan kasihnya yang tidak pernah ada hadnya. 

Wanita inilah hadiah sepanjang hayat
Wanita inilah cinta sepanjang zaman
Wanita inilah Ibuku, sumber cintaku, sumber inspirasiku, sumber kekuatanku, sebab dia selalu kata padaku
"Tabahkan hati, anakku" 


Ibu tanya , kenapa pula aku yang beri dia hadiah…..? 

Duhai ibuku, 
28 tahun yang lalu, siapa yang bertarung nyawa melahirkanku? Kau Ibuku…
28 tahun yang lalu, siapa yang berjaga malam kerana melayan tangisanku? Kau Ibuku…
Sepanjang 28 tahun, siapa yang selalu ambil berat tentang anakmu? Kau Ibuku…

Hadiah itu memang tidak mampu membalas seluruh pengorbananmu duhai ibuku, sedikit pun tidak. Terimalah, sekadar tanda penghargaanku padamu… ibuku…. 


Terima Kasih Allah. Terima kasih ibu yang masih bersamaku. Terima kasih ayah yang sudah bersamaMu.


Alhamdulillah, syukur atas doa-doa daripada keluarga dan rakan-rakan semuanya. Aku sangat menghargainya. Semoga Allah juga memberikan limpahan rahmat serta maghfirah pada kalian, Ameen. 


Semakin meningkat usia, bermakna semakin ianya menghampiri tarikh kematian kita. Moga hidup ini akan sentiasa dalam redha-Nya. Ameen…. :)



-AnaJuly- Catatan Di Hari Lahir -

No comments: